Жіноче безпліддя

Відчути радість материнства хоче практично кожна жінка. На сьогоднішній день існує велика кількість способів лікування жіночого безпліддя, кожен з яких по-своєму ефективний.

Огляд

Жіноче безпліддя визначається як намагання завагітніти (при частому статевому акті) принаймні рік, не маючи успіху. Жіноче безпліддя, чоловіче безпліддя або їх поєднання впливають на мільйони пар в Україні. За оцінками, 10-18 відсотків пар мають проблеми із завагітнінням або успішними пологами.

Безпліддя є результатом жіночих факторів приблизно третини пар, а чоловічих факторів – приблизно третину пар. У решті випадків  причина або невідома, або поєднання чоловічих та жіночих факторів.

Причини безпліддя жінки може бути важко діагностувати. Існує багато доступних методів лікування, які залежатимуть від причини безпліддя. Багато безплідних пар продовжують зачинати дитину без лікування. Після спроб завагітніти протягом двох років близько 95 відсотків пар успішно зачали.

Кушнір Святослав Володимирович

Гінеколог

Селедець Лариса Степанівна Лікар акушер-гінеколог
Селедець Лариса Степанівна

Лікар акушер-гінеколог

Савчук Вікторія Валеріївна

Лікар – гінеколог

Симптоми

Основний симптом безпліддя – неможливість завагітніти. Занадто довгий менструальний цикл (35 днів і більше), занадто короткий (менше 21 дня), нерегулярний або відсутній може означати, що ви не овулюєте. Можливо, немає інших зовнішніх ознак чи симптомів.

Коли звернутися до лікаря?

Коли звернутися за допомогою, іноді залежить від вашого віку:

• До 35 років – більшість лікарів рекомендують намагатися завагітніти щонайменше за рік до тестування або лікування.
  • Якщо вам між 35 і 40, обговоріть свої проблеми з лікарем після шести місяців спроб.
  • Якщо ви старше 40 років, ваш лікар може захотіти розпочати тестування або лікування відразу.

Ваш лікар може також захотіти розпочати діагностику або лікування негайно, якщо у вас або у вашого партнера є проблеми з фертильністю, або якщо у вас в анамнезі нерегулярні або хворобливі місячні, тазові запальні захворювання, повторні викидні, попереднє лікування раку або ендометріоз.

ЖІНОЧЕ БЕЗПЛІДДЯ

Запліднення

Кожен з цих факторів має важливе значення для вагітності:

• Вам потрібно овулювати. Щоб завагітніти, яєчники повинні виробляти, і випускати яйцеклітину. Цей процес, відомий, як овуляція. Ваш лікар може допомогти оцінити менструальний цикл і підтвердити овуляцію.
  • Ваш партнер потребує сперми. Для більшості пар це не проблема, якщо ваш партнер не мав хвороби або хірургічного втручання. Ваш лікар може провести кілька простих тестів, щоб оцінити стан здоров’я сперми вашого партнера.
  • Потрібний регулярний статевий контакт. Потрібно мати регулярний статевий акт під час свого родючого часу. Ваш лікар може допомогти вам краще зрозуміти, коли ви найбільше можете завагітніти.
  • Потрібно мати відкриті маткові труби, і нормальну матку. Яйцеклітина, і сперматозоїд зустрічаються в маткових трубах, а ембріону потрібна здорова матка, в якій вона може рости.

Щоб настала вагітність, кожен крок репродуктивного процесу людини повинен відбуватися правильно. Етапи цього процесу:

• Один з двох яєчників виділяє зрілу яйцеклітину.
  • Яйце захоплюється матковою трубкою.
  • Сперматозоїди підпливають до шийки матки, через матку і в маткову трубу, щоб дістати яйцеклітину для запліднення.
  • Запліднена яйцеклітина рухається по матковій трубі до матки.
  • Запліднена яйцеклітина імплантує, і росте в матці.

У жінок ряд факторів може порушити цей процес на будь-якому кроці. Жіноче безпліддя зумовлене одним або декількома чинниками нижче.

Порушення овуляції

Порушення овуляції, що означають, що ви овулюєте нечасто або зовсім не спричиняєте безпліддя приблизно у 1 з 4 безплідних пар. Проблеми з регуляцією репродуктивних гормонів гіпоталамусом або гіпофізом або проблеми з яєчником можуть спричинити порушення овуляції.

• Синдром полікістозних яєчників (PCOS). PCOS викликає дисбаланс гормонів, що впливає на овуляцію. PCOS асоціюється з інсулінорезистентністю та ожирінням, ненормальним ростом волосся на обличчі або тілі, вуграми. Це найпоширеніша причина жіночого безпліддя.
  • Гіпоталамічна дисфункціяДва гормони, що виробляються гіпофізом, відповідають за стимуляцію овуляції щомісяця – фолікулостимулюючий гормон (ФСГ) та лютеїнізуючий гормон (ЛГ). Надмірне фізичне або емоційне напруження, дуже висока або дуже низька маса тіла або недавнє значне збільшення або втрата ваги можуть порушити вироблення цих гормонів, і вплинути на овуляцію. Нерегулярні або відсутні місячні – найпоширеніші ознаки.
  • Передчасна недостатність яєчниківТакож називається первинною недостатністю яєчників, це порушення зазвичай викликається аутоімунною реакцією або передчасною втратою яйцеклітин у яйниках (можливо, генетично чи після хіміотерапії). Яєчник більше не виробляє яйцеклітин, і це знижує вироблення естрогену у жінок віком до 40 років.
  • Занадто багато пролактинуГіпофіз може спричинити надлишкове вироблення пролактину (гіперпролактинемія), що зменшує вироблення естрогенів, і може спричинити безпліддя. Зазвичай пов’язане з проблемою гіпофіза, це також може бути викликано препаратами, які ви приймаєте від іншого захворювання.

Пошкодження маткових труб (трубне безпліддя)

Пошкоджені або заблоковані маткові труби затримують потрапляння сперматозоїдів до яйцеклітини, або перекривають проходження заплідненої яйцеклітини в матку. Причинами пошкодження або закупорки маткових труб можуть бути:

• Тазові запальні захворювання, інфекція матки та маткових труб через хламідії, гонорею чи інші інфекції, що передаються статевим шляхом
  • Попередня операція в області живота або таза, включаючи операцію з приводу позаматкової вагітності, при якій запліднена яйцеклітина імплантується, і розвивається в маткову трубу замість матки

Ендометріоз

Ендометріоз виникає, коли тканина, яка нормально росте в матці, імплантує, і росте в інших місцях. Такий додатковий ріст тканини – і хірургічне видалення – може призвести до появи рубців, що може перекрити маткову трубу і не допустити об’єднання яйцеклітини та сперматозоїда.

Ендометріоз може також вражати оболонку матки, порушуючи імплантацію заплідненої яйцеклітини. Здається, що стан також впливає на фертильність менш прямими способами, такими як пошкодження сперматозоїда або яйцеклітини.

Причини матки або шийки матки

Кілька маткових або шийних причин можуть вплинути на фертильність, втручаючись у імплантацію або збільшуючи ймовірність викидня:

• Доброякісні поліпи або пухлини (фіброми або міоми) поширені в матці. Деякі можуть блокувати маткові труби або перешкоджати імплантації, впливаючи на фертильність. Однак багато жінок, які мають міоми або поліпи, завагітніли.
  • Рубцювання або запалення ендометріозу всередині матки може порушити імплантацію.
  • Аномалії матки, які виникають після народження, наприклад, матка з аномальною формою, перетинка, може спричинити проблеми із тим, щоб завагітніти або вагітністю.
  • Шийний стеноз, звуження шийки матки, може бути викликаний спадковою мальформацією або пошкодженням шийки матки.
  • Іноді шийка матки не може виробляти найкращий тип слизу, щоб сперма могла пройти через шийку матки в матку.

Незрозуміле безпліддя

Іноді причину безпліддя так і не знайти. Поєднання декількох незначних факторів у обох партнерів може спричинити незрозумілі проблеми народжуваності. Хоча конкретної відповіді не можливо отримати, ця проблема може виправитись із часом. Але не варто відкладати лікування від безпліддя.