Сколіоз

Лікування сколіозу у Bodro clinic у Нововолинську.

Сколіоз

Сколіоз – це бічне викривлення хребта, яке виникає найчастіше під час росту людини безпосередньо перед статевим дозріванням. Хоча сколіоз може бути викликаний такими станами, як ДЦП та м’язова дистрофія, остаточна причина більшості сколіозу невідома. Близько 3% підлітків мають сколіоз.

Більшість випадків сколіозу легкі, проте деякі деформації хребта продовжують посилюватися в міру зростання дітей. Важкий сколіоз може зменшити кількість простору в грудній клітці, ускладнюючи нормальне функціонування легенів.

Крижановська Оксана Василівна

Невропатолог, дієтолог

Причини

Лікарі досі не знають, що викликає найпоширеніший тип сколіозу – хоча він, найчастіше, пов’язаний зі спадковими факторами, оскільки розлад має тенденцію перебігати в сім’ях.

Типи сколіозу можуть бути спричинені:

• Нейром’язевими станами, такими як ДЦП або м’язова дистрофія.
  • Вроджені вади, що впливають на розвиток кісток хребта
  • Травми або інфекції хребта.

До факторів ризику розвитку найпоширенішого виду сколіозу належать:

• Вік. Ознаки та симптоми, як правило, починаються під час росту, який виникає безпосередньо в період статевого дозрівання.
  • Стать. Хоча і хлопчики, і дівчатка розвиваються з легким сколіозом приблизно з однаковою швидкістю, у дівчаток набагато більший ризик прогресування захворювання, що вимагає лікування.
  • Історія сім’ї. Сколіоз може предаватись по спадковості в сім’ях, але більшість дітей із сколіозом не мають сімейної історії хвороби.

Симптоми

Ознаками та симптомами сколіозу є:

• Нерівні плечі
  • Асиметрія лопаток (Одна лопатка, яка видається більш помітною, ніж інша)
  • Нерівна талія
  • Асиметрія стегон (Одне стегно вище іншого)

Якщо дуга сколіозу збільшиться, хребет також буде обертатися або скручуватися, окрім відхилення в бік. Через це ребра на одній стороні тіла виступають далі, ніж на іншій стороні.

Коли звернутися до лікаря

Ідіть до лікаря, якщо ви помітили у дитини ознаки або симптоми сколіозу. Однак легкі викривлення можуть розвиватися безсимптомно, щоб батько чи дитина це помітили, оскільки вони з’являються поступово і зазвичай не викликають болю. Інколи вчителі, друзі та спортивні товариші по команді першими помічають у дитини сколіоз.

Діагностика

Лікар спочатку збере докладний анамнез і може поставити питання про інтенсивність росту. Під час фізикального обстеження ваш лікар може поставити вашу дитину, а потім зігнути вперед від талії, вільно висунувши руки, щоб побачити, чи одна сторона реберної клітки видатніша за іншу.

Ваш лікар може також провести неврологічне обстеження, щоб перевірити:

• М’язову слабкість
  • Оніміння
  • Аномальні рефлекси

Тести візуалізації

Прості рентгенограми можуть підтвердити діагноз сколіозу та виявити вираженість викривлення хребта. Якщо лікар підозрює, що основний стан – наприклад, пухлина – викликає сколіоз, він може рекомендувати додаткові тести візуалізації, такі як МРТ чи КТ.

Лікування

Більшість дітей зі сколіозом мають м’які вигини і, ймовірно, не знадобиться лікування корсетами або хірургічне втручання. Дітям, у яких легкий сколіоз, можуть знадобитися регулярні огляди, щоб побачити, чи відбулися зміни кривизни їх хребтів під час росту.

Хоча існують рекомендації щодо легких, помірних та важких викривленнях, рішення про початок лікування завжди приймається індивідуально.

Фактори, які слід враховувати, включають:

• Стать. У дівчаток ризик прогресування значно більший, ніж у хлопчиків.
  • Ступінь відхилення. Більш великі відхилення частіше погіршуються з часом.
  • Особливості відхилення. Подвійні криві, також відомі як S-подібні відхилення, як правило, прогресують частіше, ніж С-подібні криві.
  • Розташування викривлення. Криві, розташовані в центрі (грудному відділі) хребта, погіршуються частіше, ніж відхилення у шийному або поперековому відділах хребта.
  • Зрілість. Якщо кістки дитини перестали рости, ризик прогресування відхилення низький. Це також означає, що корсети мають найбільший ефект у дітей, кістки яких ще ростуть.

Корсети

Якщо кістки вашої дитини все ще ростуть і у неї помірно виражений сколіоз, лікар може порекомендувати корсет. Носіння корсетів не вилікує сколіоз але, як правило, запобігає подальшому прогресуванню захворювання.

Більшість корсетів носять день і ніч. Ефективність корекції зростає з кількістю годин на день, які дитина проводить в корсеті. Діти, які носять корсети, зазвичай можуть брати участь у більшості заходів і мають мінімальні обмеження. При необхідності діти можуть зняти корсет для участі у спорті чи інших фізичних заняттях.

Корсети припиняються після того, як кістки перестають рости. Зазвичай це відбувається:

• Приблизно через два роки після того, як у дівчаток починається менструація.
  • Коли хлопчикам потрібно щодня голитися.
  • Коли немає більше змін висоти росту дитини.

Хірургія

Сильний сколіоз зазвичай прогресує з часом, тому ваш лікар може запропонувати операцію, щоб зменшити вираженість відхилення і не допустити її погіршення. Найпоширеніший вид хірургічного лікування сколіозу називається спінальним зрощенням.

При спінальному зрощенні хірурги з’єднують дві або більше кісток хребта (хребців) разом, тому вони не можуть самостійно рухатися. Металеві стрижні, гачки, гвинти зазвичай тримають цю частину хребта прямо і нерухомо. Якщо сколіоз швидко прогресує в молодому віці, хірурги можуть встановити фіксатор, який може регулюватися по довжині в міру зростання дитини

Ускладнення

Хоча більшість людей зі сколіозом мають легку форму захворювання, іноді сколіоз може спричинити ускладнення, зокрема:

• Пошкодження легенів та серця. При сильному сколіозі грудна клітка може тиснути на легені та серце, що ускладнює дихання та заважати серцю перекачувати кров.
  • Проблеми зі спиною. Дорослі, у яких у дитинстві був сколіоз, частіше хворіють на хронічний біль у спині, ніж інші люди.
  • Зовнішній вигляд. Оскільки сколіоз прогресує, він може спричинити помітніші зміни – у тому числі нерівні стегна та плечі, видні ребра, зміщення талії та тулуба в бік. Люди зі сколіозом часто стають комплексувати щодо своєї зовнішності.
  • Ускладнення спінальної хірургії можуть включати кровотечу, інфекцію, біль або пошкодження нервів. Рідко післяопераційні рани не гояться і може знадобитися інша операція.
  • Профілактика

Фізичні вправи не можуть зупинити сколіоз, загальні фізичні вправи або заняття спортом можуть мати користь для покращення загального самопочуття.

Проходьте щорічні медичні огляди в ортопеда.

Слідкуйте за поставою дитини коли вона вчить уроки.

Харчування дитини має бути збалансованим і повноцінним. Вживайте в їжу продукти що містять кальцій: вівсянка, соя, мигдаль, сардини, сир, риба, зелень.

І на кінець, слід зауважити, що більшість захворювань є результатом нашої недбалості до власного здоров’я.