Консультація ендокринолога з приводу щитовидної залози

Консультація лікаря, УЗД щитовидки і аналізи – все за один день

Стани, що можуть призвести до розвитку захворювань щитовидній залозі:

• Дефіцит йоду. Нестача йоду у вашому раціоні іноді може викликати у вашої щитовидної залози розвиток вузликів щитовидної залози.
      • Переростання нормальної тканини щитовидної залози. Чому це відбувається, не зовсім зрозуміло, але такий ріст – який іноді називають аденомою щитовидної залози – не є онкологічним і не вважається серйозним, якщо він не викликає збільшення залози, і стиснення навколишніх органів.

Деякі аденоми щитовидної залози (автономні або гіперфункціонуючі вузли щитовидної залози) виробляють гормони щитовидної залози поза нормальним впливом вашого гіпофіза, що призводить до надвиробництва тиреоїдних гормонів (гіпертиреоз).

• Кіста щитовидної залози. Заповнені рідиною порожнини (кісти) щитовидної залози найчастіше є наслідком дегенеруючої аденоми щитовидної залози. Часто тверді компоненти змішуються з рідиною в кістах щитовидної залози. Кісти, як правило, доброякісні, але періодично містять злоякісні тверді компоненти.
      • Хронічне запалення щитовидної залози (тиреоїдит). Хвороба Хашимото, порушення роботи щитовидної залози, може спричинити запалення щитовидної залози, що призводить до вузлового збільшення. Це часто пов’язано зі зниженою активністю щитовидної залози (гіпотиреоз).
      • Багатонозовий зоб. “Зоб” – це термін, що використовується для опису будь-якого збільшення щитовидної залози, яке може бути викликане дефіцитом йоду, або порушенням роботи щитовидної залози. Мультинодулярний зоб містить декілька чітких вузликів всередині зобу, але його причина менш зрозуміла.
      • Рак щитовидної залози. Хоча шанси на те, що вузлик є злоякісним, невеликі, певні фактори підвищують ризик раку щитовидної залози, наприклад, сімейний анамнез щитовидної залози чи інших ендокринних раків. Інші фактори ризику включають: вік молодше 30 або старше 60 років, чоловіча стать або наявність в анамнезі радіаційного опромінення, особливо на голову та шию. Вузлик, який великий і важкий, або викликає біль або дискомфорт, викликає занепокоєння з точки зору злоякісності.

Подивіться відповіді на найчастіші запитання з приводу щитовидної залози тут

Ярослав Володимирович Волошин
Волошин Ярослав Володимирович

Лікар – ендокринолог

Клешанцова Анастасія Володимирівна
Клєшанцова Анастасія Володимирівна

Сімейний лікар, спеціаліст із УЗД

Симптоми

Більшість вузликів щитовидної залози не викликають ознак чи симптомів.

Однак іноді деякі вузлики стають настільки великими, що можуть:

• Відчуватися.
      • Імітувати набряк в ділянці шиї.
      • Тиснути на трахею або стравохід, викликаючи задишку або утруднене ковтання.

У деяких випадках вузлики щитовидної залози виробляють додатковий тироксин, гормон, який секретується щитовидною залозою.

Додатковий тироксин може викликати симптоми гіпертиреозу, такі як:

• Незрозуміле схуднення.
      • Підвищене потовиділення.
      • Тремор.
      • Нервовість.
      • Швидке або нерегулярне серцебиття.

Кілька вузликів щитовидної залози є раковими (злоякісними), але визначити, які вузлики є злоякісними, неможливо здійснити за допомогою симптомів самостійно. Більшість ракових вузликів щитовидної залози повільно зростають, і можуть бути невеликими, коли їх виявлять. Агресивний рак щитовидної залози зустрічається рідко, але ці вузлики можуть бути великими, твердими, нерухомими та швидко зростаючими.

КОНСУЛЬТАЦІЯ З ПРИВОДУ ЩИТОВИДНОЇ ЗАЛОЗИ

Коли потрібна консультація ендокринолога

Більшість вузлів щитовидної залози є безпухлинними (доброякісними) і не викликають проблем. Та все ж щитовидка вимагає проходження УЗД обстеження час від часу. Попросіть лікаря обстежити щитовидку, особливо якщо у вас проблеми з диханням або ковтанням. Важливо оцінити можливість раку.

Також зверніться за медичною допомогою, якщо у вас виникли ознаки та симптоми гіпертиреозу, такі як:

• Раптове зниження ваги, навіть якщо у вас апетит нормальний або підвищився.
      • Серцебиття.
      • Безсоння.
      • М’язова слабкість.
      • Нервозність або дратівливість.

Ускладнення

Ускладнення, пов’язані з вузликами щитовидної залози, включають:

• Проблеми з ковтанням або диханням. Великі вузлики або багатоядерний зоб – збільшення щитовидної залози, що містить кілька чітких вузликів – можуть перешкоджати ковтанню або диханню.
      • Гіпертиреоз. Проблеми можуть виникнути, коли вузлик або зоб виробляє тиреоїдний гормон, що призводить до гіпертиреозу. Гіпертиреоз може призвести до втрати ваги, м’язової слабкості, непереносимості тепла та тривожності чи дратівливості. Потенційні ускладнення гіпертиреозу включають нерегулярне серцебиття (фібриляція передсердь); слабкість кістки (остеопороз); та тиреотоксичний криз, раптове та потенційно небезпечне для життя посилення ознак та симптомів, що потребує негайної медичної допомоги.
      • Проблеми, повязані з раком щитовидної залози. Якщо вузол щитовидної залози є раком, зазвичай потрібна операція. Як правило, більшу частину або всю щитовидну залозу видаляють, після чого вам потрібно буде пройти замісну терапію гормонами щитовидної залози на все життя.