Лікування лімфостазу

Лімфостаз нижніх і верхніх кінцівок

Під лімфостазом (лімфедемою) розуміється набряк, який зазвичай виникає на одній з ваших ніг або рук. Іноді набрякають обидві руки або обидві ноги.

Лімфедема (лімфостаз) найчастіше викликається надлишковою вагою, захворюваннями щитовидної залози, плоскостопістю, і іншими проблемами зі ступнями, варикозною хворобою і тромбозами, видаленням або пошкодженням ваших лімфатичних вузлів у рамках лікування раку. Це є наслідком блокування вашої лімфатичної системи, яка є частиною вашої імунної системи. Закупорка заважає лімфатичній рідині добре стікати, а накопичення рідини призводить до набряку.

Наразі лімфостаз не має ефективного медикаментозного лікування, але з ним можна впоратися за допомогою ранньої діагностики та ретельним пошуком справжньої причини, а отже і впливом на основну причину виникнення лімфостазу на нижніх чи верхніх кінцівках.

До ознак та симптомів лімфостазу нижніх та верхніх кінцівок, які виникають у вашій ураженій руці чи нозі, належать:

• Набряк частини або всієї руки або ноги, включаючи пальці рук або ніг
  • Почуття важкості та розпирання
  • Обмеження рухів
  • Біль або дискомфорт
  • Рецидивуючі інфекції (бешиха)
  • Потовщення, почервоніння та лущення шкіри (фіброз)

Набряк, викликаний лімфостазом, коливається від легких, ледве помітних змін розміру руки або ноги, до надзвичайних змін, які роблять кінцівку надмірно товстою.

Крижановський Сергій Анатолійович - Бодро Клінік
Крижановський Сергій Анатолійович

Лікар-хірург

Як з вами зв'язатися? *

Коли звернутися до лікаря?

• Запишіться на прийом до лікаря, якщо ви помітили постійні набряки в руці або нозі.
  • Якщо у вас вже встановлено діагноз лімфостаз ніг, зверніться до лікаря.
  • Якщо є раптове різке збільшення розмірів ураженої кінцівки, оскільки це може означати, що має місце новий процес.
  • Попросіть направлення в Bodro clinic у свого лікуючого лікаря, або запишіться на консультацію самі.
Лікування лімфостазу

Причини виникнення лімфостазу

Ваша лімфатична система має вирішальне значення для підтримки вашого організму здоровим. Лімфа циркулює в організмі багата білками, збираючи бактерії, віруси та відходи. Ваша лімфатична система переносить цю рідину та шкідливі речовини через ваші лімфатичні судини, що приводить до лімфатичних вузлів. Потім відходи фільтруються лімфоцитами – клітинами, що борються з інфекцією, які живуть у ваших лімфатичних вузлах – і в кінцевому результаті викидаються з вашого організму.

Лімфостаз виникає, коли ваші лімфатичні судини не в змозі адекватно дренувати лімфатичну рідину, як правило, з руки або ноги. Лімфедема ніг може бути первинною або вторинною. Це означає, що воно може виникнути самостійно (первинна лімфедема), або може бути викликана іншим захворюванням або станом (вторинний лімфостаз). Вторинний лімфостаз набагато частіше зустрічається, ніж первинний лімфостаз.

Причини вторинного лімфостазу

Будь-який стан або процедура, що пошкоджує ваші лімфатичні вузли або лімфатичні судини, може спричинити лімфостаз.

Причини включають:

Хірургічні операції. Видалення або пошкодження лімфатичних вузлів та лімфатичних судин може призвести до лімфостазу. Наприклад, лімфатичні вузли можуть бути видалені, щоб перевірити на поширення раку молочної залози, а лімфатичні вузли можуть травмуватися при операції, яка включає судини на ваших кінцівках.

Променеве лікування раку. Радіація може спричинити рубці та запалення ваших лімфатичних вузлів або лімфатичних судин.

Рак. Якщо ракові клітини блокують лімфатичні судини, може виникнути лімфедема. Наприклад, пухлина, що зростає біля лімфатичного вузла або лімфатичного судини, може збільшитися досить, щоб перекрити потік лімфатичної рідини.

Інфекція. Інфекція лімфатичних вузлів або паразитів може обмежувати надходження лімфатичної рідини. Лімфостаз, пов’язаний з інфекцією, найчастіше зустрічається в тропічних та субтропічних регіонах і частіше виникає в країнах, що розвиваються.

Причини первинного лімфостазу

Первинний лімфостаз – рідкісний, успадкований стан, викликаний проблемами розвитку лімфатичних судин у вашому організмі.

Конкретні причини первинного лімфедему включають:

Хвороба Мілроя (вроджений лімфостаз). Цей розлад починається в грудному віці, і викликає аномальне формування лімфатичних вузлів.

Хвороба Мейге (lymphedema praecox). Цей розлад часто викликає лімфостаз в період статевого дозрівання або під час вагітності, хоча може виникнути пізніше, до 35 років.

Лімфостаз пізнього початку (lymphedema tarda). Це трапляється рідко, і зазвичай починається після 35 років.

Фактори ризику виникнення лімфостазу

До факторів, які можуть підвищити ризик розвитку лімфостазу, належать:

• Похилий вік
  • Зайва вага або ожиріння
  • Ревматоїдний або псоріатичний артрит
  • Ускладнення
  • Видалення вен
  • Опущення стінок матки та інші гінекологічні захворювання

Лімфедема на руці або нозі може призвести до серйозних ускладнень, таких як:

Інфекції. Можливі інфекції, які можуть бути наслідком лімфостазу, включають серйозну бактеріальну інфекцію шкіри (целюліт) та інфекцію лімфатичних судин (лімфангіт). Найменша травма руки чи ноги може стати шляхом для інфекції.

Лімфангіосаркома. Ця рідкісна форма раку м’яких тканин може бути наслідком найбільш важких випадків нелікованої лімфедеми. Можливі ознаки лімфангіосаркоми включають синьо-червоні або фіолетові сліди на шкірі.

Профілактика

Якщо ви перенесли або маєте перенести операцію на рак, поцікавтесь у лікаря, чи будуть в процедурі задіяні ваші лімфатичні вузли чи лімфатичні судини. Запитайте, чи буде ваше променеве лікування спрямоване на лімфатичні вузли, тож ви будете в курсі можливих ризиків.

Не набирайте надлишкову вагу, або скористайтесь послугами професійного лікаря дієтолога.
Це можна зробити у нас в клініці.

Діагностика лімфостаза сучасним обладнанням

Якщо причина вашого лімфостазу не така очевидна, ваш лікар може призначити різні методи діагностики, щоб ознайомитися з вашою лімфатичною системою.

Вони можуть включати:

МРТ-сканування. За допомогою магнітного поля та радіохвиль МРТ створює 3-D зображення високої роздільної здатності. Зокрема тих лімфатичних вузлів чи органів, що можуть бути причиною виникнення лімфостазу. Зокрема ми дуже часто користуємось МРТ обстеженнями матки з додатками, МРТ простати і сечового міхура, МРТ прямої кишки.

Комп’ютерна томографія. Ця рентгенівська техніка створює детальні зображення в поперечному перерізі структур вашого тіла. КТ дозволяє виявити закупорки лімфатичної системи.

Допплерівське УЗД обстеження. Ця варіація звичайного ультразвуку розглядає приплив крові і тиск. УЗД може допомогти знайти причини лімфостазу дуже детально, і побачити тканини і органи дуже детально. Також УЗД судин є найкращим методом обстеження вен як на руках так і на ногах А отже, це є методом першочергового вибору при діагностиці лімфостазу як на руках так і на ногах.

Радіонуклідна візуалізація вашої лімфатичної системи (лімфосцинтиграфія). Під час цього випробування вам вводять радіоактивний барвник, а потім сканують апаратом. Отримані зображення показують барвник, що рухається по ваших лімфатичних судинах, підкреслюючи закупорки.

Методи лікування

Лікування фокусується на зменшенні набряклості та боротьбі з болем.

Лікування лімфостазу включає:

Вправи. Легкі вправи, в яких ви рухаєте уражену кінцівку, можуть сприяти відтоку лімфатичної рідини і допоможуть підготувати вас до повсякденних завдань, наприклад, перенесення продуктів. Вправи не повинні бути напруженими та не втомлювати вас, а слід зосередитись на м’якому скороченні м’язів руки чи ноги. Сертифікований фізіотерапевт Bodro clinic з лікування лімфостазу може навчити вас вправам, які можуть допомогти.

Компресійна терапія руки або ноги. Перев’язування всієї кінцівки спонукає лімфатичну рідину стікати назад до стовбура вашого тіла. Пов’язка повинна бути найміцнішою навколо пальців або ніг і послаблена, коли вона рухається вгору по руці або нозі. Наш судинний хірург обов’язково покаже вам, як правильно загорнути кінцівку.

Масаж. Спеціальна техніка масажу, яка називається ручним дренажем лімфи, може сприяти витіканню лімфатичної рідини з вашої руки чи ноги. Обов’язково працюйте з кимось, спеціально навченим цим методам.

Масаж не для всіх. Уникайте масажу, якщо у вас є шкірна інфекція, гострий тромбоз або активне захворювання в уражених ділянках лімфодренажу.

Пневматичне стиснення (пресотерапія). Штани або рукав, надягнений на уражену руку або ногу, з’єднується з насосом, який періодично надуває рукав, тисне на кінцівку і відводить лімфатичну рідину від пальців рук або ніг. Чи з литок. Це одна з найефективніших способів лікування лімфостазу.

Компресійний одяг. Довгі рукави або панчохи, зроблені для стиснення руки або ноги, сприяють витіканню лімфатичної рідини з ураженої кінцівки. Носіть компресійний одяг під час вправ на уражену кінцівку.

Поцікавтесь у лікаря, де ви можете придбати компресійний одяг у своєму місті, або запитайте у нас де його можна взяти, і ми вам допоможемо.  Якщо у вас виникли труднощі з надяганням або зняттям компресійного одягу, існують спеціальні прийоми та засоби, які допоможуть у цьому допомогти; ваш фізіотерапевт може переглянути варіанти з вами.

Дієтологія. Цей підхід передбачає поєднання терапії зі зміною способу життя. Як правило дієтолог потрібен людям, які мають високий кров’яний тиск, діабет, параліч, серцеву недостатність, тромби або гострі інфекції. Запитайте про професійного дієтолога, або одразу запишіться на консультацію в Bodro clinic.

У випадках сильного лімфостазу лікар може розглянути операцію з видалення зайвої тканини на руці або нозі, щоб зменшити набряк. Існують також новіші методи хірургічного втручання, які можуть бути доречними, такі як лімфатичний венозний анастомоз або трансплантація лімфатичних вузлів.

Що робити, якщо я знаходжусь далеко від Bodro clinic але хочу проконсультуватися з лікарем?

Ми розуміємо, що в сучасному світі часто немає сенсу приїжджати для того, щоб проконсультуватися. Обстеження можна передати через електронку чи інший месседжер. Проконсультуватися можна з любої точки світу через messenger.

Тому перш за все ви можете заповнити форму прямо тут на сторінці, де опишете свою проблему, можете прикріпити копії обстежень, і наш відповідальний лікар дасть вам відповідь і домовиться з вами про спілкування у зручний вам спосіб.

Як з вами зв'язатися? *

Після заповнення форми з вами зв’яжуться