Болючий статевий акт

Хворобливий статевий акт може статися з причин, що варіюються від структурних проблем до психологічних проблем. У багатьох жінок в якийсь момент свого життя є хворобливий акт.

Хворобливий статевий акт (диспареунія)

Медичним терміном болючого статевого акту є диспареунія, що означає як постійний або  біль у статевих органах який повторюється, що виникає безпосередньо перед, під час або після статевого акту. Порадьтеся з лікарем, якщо у вас болючий статевий акт. Лікування фокусується на причині, і може допомогти усунути або зменшити цю поширену проблему.

Конфіденційна контактна форма

Мостовий Сергій Володимирович

Уролог, дитячий уролог, сексопатолог

Симптоми

Якщо у вас є болючий статевий акт, ви можете відчути:

• біль тільки при проникненні
  • біль при кожному проникненні, включаючи введення тампона
  • пекучий біль або ниючий біль
  • пульсуючий біль триває години після статевого акту

Коли звернутися до лікаря

Якщо у вас є періодичні болі під час сексу, поговоріть з лікарем. Лікування проблеми може допомогти вашому сексуальному життю, вашій емоційній близькості.

Причини

Фізіологічні причини хворобливого статевого акту різняться залежно від того, виникає біль при вступі або при глибокому натисканні. Емоційні фактори можуть бути пов’язані з багатьма видами болючого статевого акту.

Біль при вступі

Біль під час проникнення може бути пов’язана з низкою факторів, включаючи:

• Не вистачає змазки. Часто це результат недостатньої прелюдії. Зниження рівня естрогену після менопаузи або пологів або під час годування груддю також може бути причиною цього.
  • Відомо, що деякі ліки впливають на сексуальний потяг або збудження, які можуть зменшити вироблення змазки та зробити секс болючим. До них відносяться антидепресанти, ліки для лікування гіпертонічної хвороби, седативні засоби, антигістамінні препарати та деякі протизаплідні таблетки.
  • Травми. Сюди входять травми при нещасних випадках, операції на органах тазу, розріз зроблений під час пологів для збільшення родових шляхів (епізіотомія).
  • Запалення, інфекції. Інфекція у вашій статевій системі або сечовивідних шляхах може спричинити болючий статевий акт. Екзема або інші захворювання шкіри в ділянці статевих органів також можуть бути причиною.
  • Вагінізм. Ці мимовільні скорочення м’язів стінки піхви можуть зробити проникнення болючим.
  • Вроджена аномалія. Проблема, наявна при народженні, наприклад, відсутність повністю сформованої піхви (агенезія піхви) або  мембрани, що блокує отвір піхви (непрохідна гімна), може спричинити диспареунію.

Глибокий біль

Глибокий біль зазвичай виникає при глибокому проникненні. Причини включають:

• певні захворювання. У перелік входять ендометріоз, запальні захворювання таза, пролапс матки, ретровертована матка, міома матки, цистит, синдром роздратованого кишечника, геморой та кісти яєчника.
  • хірургічні операції або медикаментозне лікування. Рубці від операцій на тазу, включаючи гістеректомію, можуть спричинити болючий статевий акт. Медикаментозні методи лікування раку, такі як радіація та хіміотерапія, можуть спричинити зміни, які роблять секс болісним.

Емоційні фактори

Емоції глибоко переплетені із сексуальною активністю, тому вони можуть зіграти роль у сексуальному болі. Емоційні фактори включають:

• Психологічні питання. Тривога, депресія, занепокоєння з приводу вашого зовнішнього вигляду, страх перед близькістю або проблемами у відносинах можуть сприяти низькому рівню збудження і викликаному дискомфортом або болю.
  • Стрес. М’язи вашого тазового дна, як правило, напружуються у відповідь на стрес у вашому житті. Це може сприяти болю під час статевого акту.
  • Сексуальне насильсто. Не кожна жінка з диспареунією має історію сексуального насильства, але якщо таке бкло, це може зіграти певну роль.

Неможливо сказати, чи пов’язані емоційні фактори з диспареунією. Початковий біль може призвести до страху повторюваного болю, утрудняючи розслаблення, що може призвести до посилення болю. Ви можете почати уникати статевих стосунків, якщо асоціюєте його з болем.

БОЛЮЧИЙ СТАТЕВИЙ АКТ

Діагностика

Медична оцінка диспареунії зазвичай складається з:

• Ретельна історія хвороби. Ваш лікар може запитати, коли почалися ваші болі, де саме болить, як відчуваєте себе, і якщо це відбувається з кожним статевим партнером та кожною сексуальною позицією. Ваш лікар може також дізнатися про вашу статеву історію, чи були хірургічні втручання на органах тазу, як проходили  пологи. Не дозволяйте своїй сором’язливості перешкоджати вам давати відверті відповіді. Ці питання містять підказки щодо причини вашого болю.
  • Огляд зовнішніх та внутрішніх статевих органів. Під час обстеження лікар може перевірити наявність ознак подразнення шкіри, інфекції або анатомічних проблем. Він може також спробувати визначити місце вашого болю, застосовуючи м’який тиск на ваші геніталії та тазові м’язи.
  • Також може бути проведений візуальний огляд піхви, використовуючи інструменти.
  • Інші обстеження. Якщо ваш лікар підозрює певні причини болючого статевого акту, він може також рекомендувати УЗД органів тазу.

Лікування

Варіанти лікування варіюються в залежності від причини болю.

Ліки

Якщо інфекція або певні хвороби сприяють вашому болю, лікування причини може вирішити вашу проблему заміною ліків, які, як відомо, спричиняють проблеми зі змащенням, також може усунути ваші симптоми.

Для багатьох жінок в постменопаузі диспареунія викликається неадекватним змащенням внаслідок низького рівня естрогену. Часто це можна лікувати  естрогенами, що застосовується безпосередньо у піхву.

Інші методи лікування

Деякі немедикаментозні терапії також можуть допомогти при диспареунії:

• Психотерапія або секс-терапія. Якщо секс певний час був болючим, у вас може виникнути негативна емоційна реакція на сексуальну стимуляцію навіть після лікування. Якщо ви та ваш партнер уникали інтимних стосунків через хворобливий акт, вам також може знадобитися допомога в покращенні спілкування з партнером та відновлення сексуальної близькості. Розмова з лікарем або сексотерапевтом може допомогти вирішити ці проблеми.
  • Когнітивна поведінкова терапія також може бути корисною при зміні негативних думок і поведінки.

Спосіб життя та домашні засоби

Ви та ваш партнер зможете мінімізувати біль за допомогою декількох змін у вашій сексуальній рутині:

• Зміна позицій. Якщо у вас різкий біль під час входу, спробуйте різні положення.
  • Спілкуватися. Поговоріть про те, що для вас добре, а що ні.
  • Не поспішайте. Більш тривалий прелюдія може допомогти стимулювати ваше природне змащення. Ви можете зменшити біль, затримуючи проникнення, поки не відчуєте себе повністю збудженим.
  • Використовуйте мастильні матеріали. Змазка може зробити секс більш комфортним.

Підтримка

Поки проникнення в піхву не стане менш болючим, ви та ваш партнер можете знайти інші способи бути інтимними. Чуттєвий масаж, поцілунки та взаємна мастурбація пропонують альтернативи для статевого акту, які можуть бути зручнішими, повноціннішими та веселішими, ніж ваш звичайний розпорядок дня.

Підготовка до зустрічі з лікарем

• Розмова з лікарем – це перший крок у вирішенні питання болючого статевого акту.
  • Щоб підготуватися до цього обговорення з лікарем, складіть список:
  • Ваші сексуальні проблеми, в тому числі, коли вони почалися і як часто і за яких умов вони виникають
  • Ваша ключова медична інформація, включаючи хвороби, з приводу яких Ви лікуєтесь
  • Всі ліки, добавки, які ви приймаєте, включаючи дози
  • Деякі питання, які слід задати лікареві, включають:
  • Що може бути причиною моєї проблеми?
  • Які зміни в способі життя я можу внести, щоб покращити своє становище?
  • Які методи лікування доступні?

Чого очікувати від лікаря

Ваш лікар може задати вам питання, зокрема:

• Як довго ви відмічаєте  болючиий статевий акт?
  • Де ви відчуваєте біль?
  • Чи виникає біль щоразу, коли ви займаєтесь сексом або лише в певних ситуаціях?
  • Як у вас стосунки з вашим партнером?
  • Чи можете ви обговорювати свої сексуальні проблеми з партнером?
  • Чи викликають у вас біль несексуальні дії?
  • На скільки важливі для вас ці сексуальні проблеми?
  • У вас є подразнення піхви, свербіж або печіння?
  • Ви коли-небудь лікувались з приводу гінекологічних захворювань,  чи проводили вам гінекологічну операцію?